Bekijk al onze merken
Cre-Aid

Heeft u een droom, een ambitie, een visie? Wilt u dat uw verhaal gezien wordt? Wij geloven in de kracht van verbeelden en visualiseren. Door complexe informatie toegankelijk te maken en te presenteren bereikt en betrekt u uw publiek. We starten altijd met kijken hoe het wél kan, want wat u wilt bereiken staat in al onze merken voorop. De precieze vorm en invulling volgt vanzelf. Meer informatie via: www.cre-aid.nl

Maak impact met consistente communicatie

25 juli 2023

Consistentie is essentieel als het gaat om communicatie en grafisch ontwerp. Van het verspreiden van je boodschap tot het versterken van je merk en het lanceren van een online campagne. Consistente communicatie betekent onder meer dat je boodschap, tone of voice, huisstijl, illustraties en andere visuele elementen steeds met elkaar overeenkomen. Wij leggen je uit waarom eenduidig zijn belangrijk is en hoe je consistentie op een effectieve manier toepast in al je communicatie. Zodat je het succes van je organisatie naar een hoger niveau tilt.

Herkenbaar en vertrouwd

De kans is groot dat jij liever in zee gaat met een partij die je al kent, dan een partij waar je nog niet eerder van hebt gehoord. Mensen vertrouwen sneller een bedrijf dat ze al kennen of herkennen. Daarom is het belangrijk om een consistente boodschap te verspreiden. Door consequent te zijn in je verhaal, kom je geloofwaardig over en bouw je vertrouwen op bij jouw doelgroep. Je geeft mensen het gevoel dat ze weten waar ze aan toe zijn. Ook zorg je ervoor dat de boodschap beter blijft hangen. Het creëren van een vertrouwd gevoel is essentieel bij het opbouwen van langdurige relaties met je klanten of doelgroep.

Een samenhangend geheel

Als organisatie maak je vaak gebruik van verschillende communicatiemiddelen, zoals een website, sociale media en allerlei offline uitingen. Door consistent te zijn in de communicatie via deze middelen, creëer je een samenhangend geheel voor je doelgroep. Dat betekent dat je in al je middelen en via alle kanalen eenduidig bent in de visuele elementen en kernboodschappen. Een samenhangende merkervaring zorgt ervoor dat je doelgroep je boodschap gemakkelijker begrijpt of herkent. Dit zorgt er vaak ook voor dat mensen sneller op je boodschap reageren, wat kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij je merk of bedrijf.

Consistente communicatie

Zo pas je consistentie toe

Jouw verhaal op een consistentie manier uitdragen, is niet zo lastig als het misschien lijkt. We geven je enkele praktische tips voor eenduidige communicatie richting jouw doelgroepen. 

Toon jouw identiteit in een brandbook

In het brandbook vertel je jouw verhaal in woord en beeld. Je beschrijft onder meer waar je als organisatie in gelooft, welke bijdrage je wilt leveren en welke waarden je belangrijk vindt. Ook bevat het brandbook een beschrijving van je doelgroep en je belangrijkste visuele communicatiemiddelen. Zo toont HEYDAY Hospitality haar identiteit in een inspirerend brandbook, volledig in de stijl van de organisatie. Op deze manier zorgt de organisatie ervoor dat huidige en toekomstige medewerkers precies weten wat de identiteit van het label is.

Leg stijlregels vast in een huisstijlhandboek

Zorg ervoor dat je jouw visuele identiteit vastlegt in een huisstijlhandboek. Hierin staat onder meer uitleg over je logo, beeldmerk, typografie, kleurenpalet en stijlelementen en hoe je deze gebruikt. Daarnaast bevat het huisstijlhandboek uitleg over de tone of voice en richtlijnen voor het gebruik van foto’s en video’s. Het huisstijlhandboek helpt je om een visuele samenhang te creëren en je merk beter herkenbaar te maken. Ook zorg je ervoor dat iedereen die met jouw merk werkt de huisstijlregels op de juiste manier toepast.

Ontwikkel een sterke contentstrategie

Zet een duidelijke contentstrategie op om ervoor te zorgen dat je verhaal altijd consistent is. Ongeacht het kanaal of het middel dat je inzet. Een contentstrategie vormt de basis van alle content die je maakt en deelt. Deze strategie bevat onder meer je doelen, thema’s, middelen, meetinstrumenten en de doelgroepen die je wilt bereiken. Zo beschrijf je welke kernboodschap je waar en wanneer deelt, hoe je deze deelt en met welke doelgroep. Met een sterke contentstrategie zorg je dat jouw doelgroepen een samenhangend verhaal zien, op welke manier ze ook met je merk in aanraking komen.

Consistentie is een onmisbaar onderdeel van succesvolle communicatie en grafisch ontwerp. Hiermee creëer je vertrouwen, versterk je jouw merkidentiteit en zorg je voor een samenhangende ervaring voor je doelgroep. Door te investeren in een sterke visuele identiteit, een consistente tone of voice en een doordachte contentstrategie, maak je een blijvende indruk.

Wil je meer weten over het uitdragen van een sterk en eenduidig verhaal? Wij denken graag met je mee.
Neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kop koffie.