Bekijk al onze merken
Cre-Aid

Heeft u een droom, een ambitie, een visie? Wilt u dat uw verhaal gezien wordt? Wij geloven in de kracht van verbeelden en visualiseren. Door complexe informatie toegankelijk te maken en te presenteren bereikt en betrekt u uw publiek. We starten altijd met kijken hoe het wél kan, want wat u wilt bereiken staat in al onze merken voorop. De precieze vorm en invulling volgt vanzelf. Meer informatie via: www.cre-aid.nl

Visualiseer het ‘waarom’
van jouw school en val op

18 december 2019

De perfecte basisschool kiezen voor een kind is lastig. Kiest een ouder voor de kunstschool, de daltonschool of toch de openbare school? Hoe weet je als ouder wat het beste is voor je kind?

We willen graag alle mogelijkheden afwegen. Logisch, wat dat zijn er vaak genoeg. Google is onze beste vriend: we willen niet alleen weten waar een school zich bevindt, maar ook lezen over de doelen, activiteiten en aanpak van de school. Hoe vangen ze jouw kind op en hoe kan een kind zich optimaal ontwikkelen, zowel sociaal als op het gebied van onderwijs. Veel basisscholen hebben te maken met teruglopende leerlingenaantallen. Daarom is het ontzettend belangrijk om als school een duidelijk gezicht en duidelijke visuele identiteit te hebben én te verspreiden. Een identiteit waar ouders meteen uit kunnen opmaken, waar de school voor staat. Een visuele identiteit uitdragen naar de ouders van huidige en toekomstige leerlingen is als school erg belangrijk en wij leggen je graag uit waarom.

Waarom is jouw school de beste keuze?

Iedere school is uniek. Of dat nu komt door de manier waarop leerkrachten lesgeven, de activiteiten die er worden georganiseerd of de extra aandacht die de school besteedt aan kunst en cultuur. Vang deze unieke aspecten om het ‘waarom’ van jouw school te kunnen vertellen: waarom moet een ouder voor jouw school kiezen? Het visualiseren van de ‘waarom’ helpt je daarbij, doordat je deze visualisatie kan doorvoeren in alle communicatiemiddelen. Denk aan de website, nieuwsbrieven, de schoolkrant en interne communicatietools. Wees consequent in het doorvoeren en zorg daarmee voor herkenbaarheid.

Door aandacht te besteden aan de visuele identiteit, laat je als school zien dat je streeft naar kwaliteit en bewust nadenkt over de positionering. Het toont aan dat het hele schoolteam de visie en missie met trots uitdraagt. Wanneer jouw visuele identiteit zichtbaar is, creëer je emotionele aantrekkingskracht. Die is ook zichtbaar voor de groep die je wilt bereiken, namelijk de ouders van je huidige en toekomstige leerlingen. Je wilt tenslotte dat ouders erop vertrouwen dat hun kind op jouw school in goede handen is. In een veilige, eerlijke en leerzame omgeving.

De website: het nieuwe visitekaartje van jouw school

In dit digitale tijdperk is een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke website onmisbaar. Steeds vaker is dit voor jouw (potentiële) doelgroep het eerste contactmoment. Voorheen was het gebruikelijk om als school of scholengroep een gestandaardiseerde website in te kopen. Tegenwoordig zie je dat steeds meer scholen aandacht besteden aan de unieke look en feel van dit belangrijke online communicatiemiddel. Daarin zijn de volgende punten belangrijk:

Een gebruiksvriendelijk ontwerp

Grafische elementen en geanimeerde onderdelen worden gebruikt om de sfeer van de website te bepalen, maar moeten de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van een website niet in de weg staan. Uiteindelijk is dat het belangrijkste: ouders moeten de weg naar informatie op een eenvoudige en snelle manier via de website vinden. Denk aan schooltijden, contactgegevens of nieuwsberichten. Gebruiksvriendelijkheid bereik je met strakke fonts, contrasterende kleuren en duidelijke kaders.

Een website voor iedere device

Meer dan ooit is het belangrijk om een website te ontwikkelen die je via iedere device kunt benaderen, omdat de gebruiksfrequentie tussen de devices steeds verschuift. Zo kan een ouder tijdens het ontbijt via de iPad bekijken wat het kind mee moet nemen voor die ene activiteit op school, of kan de ouder tussen de meetings door via de telefoon checken wanneer de ouderavond plaatsvindt.

Meegaan met de trends

Natuurlijk moet je er als school voor zorgen dat de website up-to-date blijft of je kan meeliften met de trends die goed werken. De smaken van een doelgroep verschillen, maar zo weten we dat minimalistische websites over het algemeen goed werken. Maar ook volle, kleurige websites kunnen aanslaan. Gelukkig zijn er duidelijke trends die vrijwel altijd werken. Denk aan illustraties, grote en moderne typografie, video’s en grote foto’s. Micro-interacties, animaties, chatbots en interactiviteit zijn uitstekende middelen om een website te laten uitblinken.

Zo word je online gevonden

Een website die er piekfijn uitziet, moet online natuurlijk ook goed vindbaar zijn. Bij het schrijven van teksten voor jouw website, houden wij er rekening mee dat je een uitstekende positie krijgt in Google of in andere zoekmachines. Dat doen wij bijvoorbeeld door middel van de opbouw van de tekst, het toevoegen van relevante titels en tussenkoppen en het gebruik van keywords en relevante zoektermen in de teksten. Ook kunnen we voor jou een WordPress SEO-plug-in installeren die je helpt bij het optimaliseren van de webteksten voor een betere vindbaarheid van jouw schoolwebsite. Zo’n plug-in is een ondersteunende tool die bijvoorbeeld je teksten, URL en meta-omschrijving beoordeelt op vindbaarheid. Wanneer blijkt dat een tekst niet bijdraagt aan een goede vindbaarheid, geeft de tool dit aan en weet je dat je deze teksten aan moet passen.

Geef jouw schoolbestuur een ‘gezicht’

Vanaf de jaren ’80 steeg het aantal fusies tussen scholen in hoog tempo, dat leidde tot grotere schoolbesturen. Dit resulteerde in de opkomst van stichtingen en verenigingen met meer dan twintig aangesloten scholen. Hierdoor kwamen ouders van leerlingen steeds verder van de schoolbesturen af te staan. Door deze schaalvergroting is het niet altijd helder, waar het bestuur voor staat en wie er precies achter zitten.

OPOD_Website_desktop los

Als bestuur van de school is het dus minstens zo belangrijk om een ‘gezicht’ te hebben. Door als bestuur een sterke visie te hebben en die te communiceren, bijvoorbeeld in de vorm van een kwalitatief goede website, straalt het bestuur uit naar de scholen zelf. Niet alleen scholen, maar ook scholengroepen kunnen daarom bij ons terecht voor het maken van een website. We gebruiken vaak één template die we net iets aanpassen aan iedere school, maar waarin de rode draad en de hoofdlijnen zichtbaar blijven. Op deze manier krijg je per school steeds een eigen gezicht, een eigen visuele identiteit, maar blijft er wel consistentie bestaan. Deze manier is ook nog eens voordelig!

Aan welke kosten moet je denken?

Een gepersonaliseerde website op maat klinkt prijzig, maar is het niet. WordPress is een ideaal platform, waarmee wij een website kunnen ontwikkelen die aan de wensen voldoen, maar waarmee we de kosten laag houden. Werken met WordPress is snel, efficiënt en gemakkelijk. Handige applicaties voor jouw school, voegen we toe aan de website. Ook kunnen wij zorgen voor het gebruik van zoekmachine optimalisatie. Daarmee zorg je er als school voor, dat je in jouw stad of dorp bovenaan komt te staan in Google of je kunt je verkeer tracken.

Heb jij een goedverzorgde en prikkelende website die staat als een huis? Dan heb je nét die stap voor op een twijfelende ouder die op zoek is naar een school voor zijn of haar kind. Die ouder krijgt namelijk al bij het eerste contact een goed en volledig beeld van jouw school. Niet onbelangrijk, zijn ook ouders van huidige kinderen blij met een mooie, gebruiksvriendelijke schoolsite. Win-win!

Nieuwsgierig geworden? Bekijk meer werk van Cre-Aid Design of neem contact met ons op.